Noorwegen 2007

Noorwegen 2007.

Het was al weer twee jaar geleden, dat we in Noorwegen waren geweest. Al vroeg in het jaar werden plannen gemaakt om dit prachtige land weer te vereren met een bezoek.

Na wat voorbereidingen en aanpassingen van onze camper, die we nog niet zo lang in ons bezit hadden,  werd op 10 juli de neus gericht naar het Noorden.

Het begin was al goed. De laatste keer dat we naar Noorwegen waren geweest, waren we met de boot vanuit Puttgarden naar Denemarken gevaren en ik had onze navigatiemiep opdracht gegeven om ons naar Putgarden te brengen. Fout dus. Wat bleek, er zijn twee Puttgardens in Duitsland èèn met èèn t en èèn met twee t’s. Ik had dus de verkeerde ingevoerd. Geluk bij een ongeluk was, dat beide Puttgarden in het noorden van Duitsland liggen en we begonnen nattigheid te voelen, toen we Hamburg voorbij waren en Miep begon te zeuren, dat we rechtsaf  moesten  slaan, terwijl de borden op de weg aangaven, dat we rechtdoor moesten. We zijn dus rechtdoor gereden en hebben Miep haar zin niet gegeven. In Puttgarden (met twee t’s) aangekomen moesten we een uurtje wachten, voordat we op de boot konden. Het voordeel van deze overvaart is, dat je een combikaart kunt kopen voor de volgende boot van  Helsingor in Denemarken naar Helsingborg in Zweden en dat je de overtocht niet van te voren behoeft te bespreken. Kosten voor een camper van langer dan 6 meter voor de twee overtochten is 138 euro. Je komt in Denemarken aan land in Rodbyhavn. Na ongeveer 50 kilometer over de snelweg de E47 richting Kopenhagen/Helsingor heb je een prachtige gratis overnachtingplaats aan het water bij Faro.

Direct na de 2e brug vanaf de boot de snelweg verlaten en je rijdt tegen de camperplek aan met sanivoorziening.  Onze bedoeling was een hapje te gaan eten op deze plek in het restaurant, doch deze was al gesloten. Toen maar een blik soep los getrokken met wat brood en wij konden er weer tegenaan.

Woensdag, 11 juli. (regenachtig)

Na een goede nachtrust, ( komt door de zeelucht)  en een lekker ontbijtje zijn we doorgereden  langs Kopenhagen naar Helsingor. Na inscheping en een korte boottocht van 25 minuten kwamen we in Zweden aan. Via de E6 zijn we doorgereden richting noorden en in Ljungskille, 65 kilometer boven Goteborg zijn we gestopt om te overnachten. Iets voorbij deze plaats langs de E6 ligt een Shell station met daarachter een parkachtige parkeerplaats die door veel camperaars wordt gebruikt om te overnachten. Je staat hier nooit alleen en ook hier weer toiletten, inname van water en  ledigen van je toilet is geen probleem. Deze plek ligt ook aan het water en je kunt er een mooie wandeling maken. Km stand van onze camper is inmiddels een kleine 950 kilometer. Een leuke tip voor deze plaats is om oud brood te bewaren voor de tientallen kauwtjes die er op loeren, dat je een stukje brood weggooit. Voor je het weet heb je er zo een kleine honderd bij elkaar, die liggen te vechten om een snee brood. Verder is op deze plek een visrestaurant, waar je alles kunt kopen wat maar met zalm te maken heeft.

Donderdag, 12 juli 2007. (regenachtig)

Na een prima nachtrust, gevolgd door een lekker ontbijt, vervolgden wij onze weg naar Noorwegen. Eerst nog even water bijgevuld, de WC schoongemaakt en het afvalwater uit de camper gehaald. Ljungskille ligt ongeveer 230 kilometer onder Oslo. Nadat we de grens met Noorwegen waren gepasseerd en weer geen controle hadden van de douane, zelfs geen douane ambtenaar in de verste verte gezien, hebben we net over de grens in Halden wat inkopen gedaan. Op een grote parkeerplaats aan de E6 ligt een motel met een supermarkt en wat andere grote winkels. Op deze parkeerplaats kan men goed overnachten. Deze parkeerplaats is ook weer van alle gemakken voorzien. Bij de benzinepomp is een sanizuil en dicht bij het motel kan men internetten. Wel dient een code te worden ingevoerd, waarvoor je waarschijnlijk moet betalen. Voor twee jaar geleden hebben we hier op de terugreis de nacht doorgebracht. Na het inkopen verder gereden en het plan was om via Drammen naar de kust af te zakken.  Na veel zoeken vonden we overnachtingplaats in Langesund aan de haven, waar we met ongeveer 6 campers aan het water stonden.

Via de laptop geprobeerd om te internetten en jawel via een onbeveiligde internetverbinding konden we het internet op. Net toen we bezig waren onze mail op te halen werd de stekker er uitgetrokken en werd de verbinding verbroken. Het is de bedoeling om de volgende dag door te reizen naar de Preekstoel, zijnde een hele hoge kaarsrechte rotsformatie, die 600 meter boven het water uitsteekt. Na een forse wandeling van 3 uur ben je boven en kun je genieten van een spectaculair uitzicht.  Volgens de geleerden is het niets voor mensen met hoogtevrees. Aangezien wij hier soms last van hebben kan dit een probleem worden.  We zullen zien.

Vrijdag, 13 juli. (stralend mooi weer)

Aangezien we wakker werden met stralend mooi weer en er plek was direct aan de kade, het plan uitgesteld om al vroeg op pad te gaan richting Preekstoel. De camper verzet en de hele morgen in de zon gezeten en lekker niets gedaan. Van een garnalenvisser verse garnalen gekocht en deze ter plekke van hun velletje ontdaan en opgepeuzeld.

Zo mooi als de plek was, veranderde deze ’s avonds in een openluchtdisco, zeg maar gerust chaos. Tegen een uur of 8 in de avond kwamen van heinde en ver jongelui de bloemetjes buiten zetten. Jeugd is overal hetzelfde, maar we hebben nog nooit zoveel dronken jongens en meisjes bij elkaar gezien. De een na de ander liet zich vol lopen. Tegen een uur of negen verscheen er een partybus op het toneel vol gestouwd met jongeren. De bus was voorzien van een geluidsinstallatie waar Lucky  jaloers op zou zijn. We hadden al de gedachte  dat we er mooi mee klaar waren, toen de bus om een uur of 12 in de nacht zijn motoren startte en langzaam onder hels kabaal wegreed. We slaakten een zucht van verlichting en maakten ons op voor de nacht. We hadden ons nog net niet genesteld of er verscheen weer een bestelauto op het toneel, waarvan de chauffeur deze bus pal naast onze camper parkeerde. Achteruit vanaf de laadklep werden een aantal jongens en meisjes geladen, die stuk voor stuk straal bezopen waren. In de bus ook weer een muziekinstallatie. We hadden het snel bekeken. De camper gestart en om te zien naar een wat rustiger plaats om te overnachten. Deze vonden we bij de jachthaven, waar we een betrekkelijke korte maar rustige  nacht hadden. Bij het wegrijden stond er een groot bord, dat kamperen daar verboden was, maar ja, dat konden wij in het donker niet zien.

Zaterdag, 14 juli. (regen)

Ja, wat moet je met zo’n dag. In de morgen begon het te regenen en we zetten uit verveling koers richting Preekstoel. De hele rit daar naar toe heeft het geregend en bij aankomst van de veerboot werd het wat droog. Nadat we waren overgezet was direct na de veerboot een prachtige overnachtingsplaats, waar ook al een Duitser stond met zijn camper. Hier ons huisje op wielen geparkeerd en we hadden uitzicht op de Lysefjorden. Een plaats waar men mooi kan vissen, als het droog is. Er waren geen voorzieningen bij deze plek, zodat onze reserve toiletcassette goed van pas kwam.

Zondag, 15 juli (regen)

Bij wakker worden zagen en hoorden we, dat het regende. Vanaf de plek waar de camper stond, konden we zien, dat de Preekstoel in wolken gehuld was en dus had het geen zin om deze tocht te maken. Besloten werd met algemene stemmen om er een rustdag van te maken. Tegen de middag klaarde het wat op en werd nog geprobeerd om wat vis te vangen. De eerste inworp was al raak en een mooie makreel kon mijn kunstvisje niet voorbij laten, wat hij bekopen moest dat hij in de koekenpan terecht kwam. Vermoedelijk was het een gelukstreffer, want de hele middag niets meer gevangen.  Na het eten een wandeling gemaakt en wat gelezen.

Maandag, 16 juli. (mooi weer)

Toen we onze ogen open hadden scheen de zon volop en het besluit was al rap gevallen, dat we de tocht zouden maken de Preekstoel op.  Ter plaatse kon de camper worden geparkeerd voor  8 euro en we schepten onze voorbereidingen door de wandelschoenen aan te trekken en elk wat proviand en koffie in een rugzak mee te nemen. Dat het geen gemakkelijke tocht was hadden we van andere mensen gehoord, doch we vonden het allebei eigenlijk dat de tocht voor onze zwakke beentjes te zwaar was. Maar we hebben het volbracht (zie de foto’s waar Henny op haar buik over de rand kijkt  en Ben op dezelfde plek staat)

Het is een raar gevoel als je over de rand 600 meter naar beneden kijkt. We deden er 2,5 uur over om boven te komen en 2 uur om terug te komen. Onderweg naar beneden begon het eens een keer weer te regenen. Beiden aan het eind van ons Latijn kwamen we aan bij de camper. Hier wachtte een heerlijke mok warme chocolademelk met liefde bereid door mijn Henny. Nadat we weer waren bijgekomen werd de neus van onze camper in de richting Noorden gezet. Onderweg nog even vers water ingeslagen, het toilet geleegd en vuilwater afgevoerd. Als overnachtingplaats kozen we wederom een parkeerplaats van een veerboot, waar we een prachtig uitzicht hadden over het fjord vanuit de camper. Ook nu weer regende het pijpenstelen. De avond al lezende en tv kijkend doorgebracht.

Dinsdag, 17 juli  (regen)

Vanaf de plek waar we de nacht hebben doorgebracht op de boot gestapt met als doel richting het noorden te gaan, daar de berichten van dien aard waren, dat het weer daar beter was. In 1 keer doorgereden naar Flam, alwaar je met de trein een onvergetelijke tocht kunt maken door de bergen. Hier aangekomen bleek, dat men op bepaalde plekken in de buurt van het station niet mocht overnachten met een camper. Echter op de parkeerplaats naast het station was men vermoedelijk vergeten om daar ook zo’n bord te plaatsen, gezien het feit, dat daar al een paar campers stonden. De onze er maar naast gezet en hier heerlijk geslapen.

Woensdag, 18 juli (droog weer.)

Na het ontbijt kaartjes gekocht voor de trein, waarbij bleek, dat de eerste twee treinen al vol zaten en dat we niet eerder mee konden dan 12.30 uur. De tijd opgevuld met een lekker bakje koffie en wat boodschappen gedaan. Op dat tijdstip met de trein gestart in Flam.

Deze trein doet over een traject van 20 km ongeveer een uur. In dit traject zit een hoogte verschil van 800 meter en er zitten 20 tunnels in.  Onderweg stopt deze trein bij een aantal watervallen en vergezichten. Na aankomst in  het Myrdal hebben we nog een galarie bezocht en  zijn dezelfde weg weer teruggegaan  met de trein.

Na deze reis werd onze camper weer gestart in de richting van Aldanes, zijnde een stad in het noordwesten van Noorwegen aan de kust. Tijdens de rit van die dag hebben we de langste tunnel gereden van Europa. Deze tunnel was 24,5 km lang. Je snapt niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om zoiets te bouwen. Onderweg naar het noorden weer onze camper gereinigd en het water aangevuld bij een benzinestation en wat verderop op een prachtige picknickplaats met uitzicht op een meer met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen een plaats voor de nacht gevonden. Deze plek ligt aan de weg nr. 5 voor het plaatsje Vatnasete, ongeveer 20 km boven Sogndalsfjora. Deze plek ligt een stukje van de weg af en is zeer rustig. Er zijn toiletten, een picknickplaats en er stond een barbecue.

Vlak bij ons stond een jong stel afkomstig uit Bergen op Zoom. (Mark en Monique) Mark bood gelijk aan om zijn camper te verzetten om ons de gelegenheid te geven een mooie plek te krijgen voor onze camper.  Daar ik het niet vertrouwde ivm met vast komen te zitten hier niet op ingegaan en de camper neergezet op de parkeerplaats zelf. In de loop van de avond kwamen Mark en Monique een borrel drinken en hebben we gezellig gekletst over van alles en nog wat. Bleek, dat Mark van beroep tegelzetter was en zanger. Hij noemde zichzelf de zingende tegelzetter. Terwijl ze bij ons waren zong hij niet onverdienstelijk een lied, dat hij zelf geschreven had. Bleek, dat hij meegedaan had met zijn twee zussen met de X factor en dat ze  de 5e plaats hadden gehaald. Een gezellige avond met dit stel doorgebracht en e-mailadressen uitgewisseld.

Donderdag, 19 juli (mooi weer)

De plek beviel ons zo goed, dat we besloten om daar een poosje te blijven , mede gezien het feit, dat we prachtig weer hadden. In de buurt een prachtige bergwandeling gemaakt, waar het pad, die we volgden uiteindelijk uit kwam bij een gletsjer. Deze echter niet gezien, want dan moesten we nog 2,5 uur verder lopen. We vonden het na een paar uurtjes welletjes en hebben verder de dag doorgebracht met lezen in de zon.

In de namiddag de boel weer opgepakt en de bergen ingereden richting Maloy, zijnde een vissersplaats aan de zee. Onderweg halt gehouden om een plek te zoeken voor de nacht, die we vonden in Nordfjorderd, ongeveer 60 kilometer ten oosten van Maloy. Een prachtige plek met uitzicht op het fjord aan de haven. Op deze rustige parkeerplaats stonden meerdere campers.

Vrijdag, 20 juli (mooi weer)

Zoals gezegd vandaag naar Maloy gereden, echter geen geschikte plek gevonden om te gaan staan. Onderweg twee keer gestopt op mooie plekken. Bij een van deze plekken mijn eerste kabeljauw gevangen, zijnde een exemplaar van ongeveer 60cm en nog een makreel. De eerste inworp leverde de makreel op en de derde worp onze vriend de kabeljauw.

Beiden uit hun jasje geholpen en gefileerd. Daar we geen goede plek konden vinden in Maloy zijn we doorgereden naar Alesund, zijnde een havenplaats. Aldaar de camperplaats opgezocht en we troffen daar weer andere camperaars die onderweg waren. Een van de Nederlanders die op deze plek stonden was een stel uit Brabant, die we nu al voor de derde keer hadden ontmoet in Noorwegen. Op deze plek hebben we de beide vissen opgepeuzeld. Verder de avond doorgebracht met vissen en kletsen met de buren. Het is nu 00.30 uur in de nacht en het is nog niet donker buiten.

Zaterdag, 21 juli  (mooi weer)

De dag doorgebracht met vissen en niets doen. Tegen de middag een sms bericht ontvangen dat mijn broer † Henk en zijn vrouw Cobie en een broer van haar met zijn vrouw Wim en Joke Voort onderweg waren naar Alesund. Deze kwamen tegen de avond aan en na een hartelijke begroeting de avond gezamenlijk doorgebracht.

Deze dag begonnen met een gezamenlijk ontbijt en hebben we een stadswandeling gemaakt in Alesund. In de middag werden er enkele makrelen gevangen door broer Henk, die hij weggaf aan een politieman uit Amsterdam.  Aan de kant van de haven werd een barbecue in elkaar gefrutseld en de karbonades, worstjes en aanverwante artikelen lieten zich best smaken. Tot in de late uurtjes genoten van de mooie zonsondergang.

Maandag, 23 juli. (redelijk weer)

Samen de boel opgepakt en naar Andalsnes gereden, alwaar we in eerste instantie een plek zochten aan de haven. Gezien de drukte doorgereden naar het einde van het fjord. Hier een mooie plek gevonden. Door de boys werd geprobeerd een visje te vangen, doch dat was geen succes. Hierna een groot kampvuur gemaakt waar we tot midden in de nacht hebben aangezeten. Met het thuisfront contact gehad met Cecille, die vandaag jarig was.

Dinsdag, 24 juli (redelijk weer)

Deze dag afscheid genomen en alleen onze weg vervolgt richting de viscamping, waar we tegen 15.00 uur aankwamen. Onderweg nog contact gehad met een Portugees echtpaar, die een reis maakten van 5 maanden door geheel europa.

Op de viscamping aangekomen bleek het weer van dien aarde te zijn, dat je hierover niet naar huis behoefde te schrijven. Het plekje waar we gehoopt hadden te kunnen staan was bezet door een Duitser, die getrouwd was met een Nederlandse vrouw. Onze camper dus maar op een plek neergezet, die ons niet aanstond met de bedoeling om daar te overnachten.  De prijs van deze camping was ook van dien  aard dat we de volgende dag verder zouden gaan.

Woensdag, 25 juli ( somber weer met regen.)

Teneinde wat beter weer op te zoeken werd koers gezet verder naar het noorden. We hadden van mijn broer gehoord dat daar in de buurt van Kristiansund ook een camping moest zijn, waar het goed vissen was. Zij hadden daar 5 dagen gestaan. De Magnillen camping bleek een kleine camping te zijn direct aan  het water. We kregen een prachtige plek direct aan het fjord en hadden een prachtig uitzicht op de zee en op het fjord.

Tegen de avond klaarde het weer op en we konden vanuit onze camper genieten van een prachtige  zonsondergang.

Donderdag, 26 juli (mooi weer)

Wakker geworden met prachtig mooi weer. De boot werd klaar gemaakt en er werd gevist op het fjord. De eerste twee keer dat een vis gehaakt werd waren grote joekels, doch terwijl ik bezig was om deze knakkers in de boot te krijgen, kregen ze het voor elkaar om zichzelf van de haak te ontdoen en ik was ze kwijt. Kennelijk hebben ze dit doorverteld aan hun kameraden want de daarop gevangen vissen waren kleine exemplaren van rond de 30 a 40 cm. Nadat ik er zo een stuk of 5 had gevangen was het welletjes en we hadden genoeg vis voor onze maaltijd. Tegen de avond een wandeling gemaakt. We hadden namelijk gehoord, dat de berg achter ons eenvoudig te beklimmen was. Een poging werd gedaan, doch nadat we een uurtje hadden gelopen begon het weer aardig op de beklimming van de Preekstoel te lijken en hebben we eieren voor ons geld gekozen en zijn we teruggekeerd naar de camping. Ook nu weer een prachtige zonsondergang, die we bekeken onder het genot van een glaasje port.

Vrijdag, 27 juli (mooi weer)

Door een blijde Henny wakker gemaakt. Het was weer mooi weer en ze had het ontbijt klaar. Na het ontbijt weer geprobeerd om wat vissen te vangen. Nadat ik anderhalf uur in touw was geweest en nog geen beet had gehad, vond ik het  welletjes en stuurde mijn bootje naar de kant. Na een bakje koffie de boot ingepakt en vervolgens afgerekend met de campingeigenaar. De kosten van deze camping vielen mee. Voor twee nachten betaalden we  260 kronen, ongeveer 30 euro. Daar we met de camper over een natte gravelweg waren gereden zag deze er niet uit en hebben we deze daar gewassen. Vervolgens koers gezet naar Kristiansund, alwaar we met de veerboot over werden gezet naar het begin van de Atlantische straat, zijnde  een weg die is aangelegd over een aantal eilandjes en het berijden van deze weg is een hele ervaring. Aan het begin van deze weg een overnachtingplaats gevonden en de onze bij een stel andere campers neergezet.

Kort voordat we wilden gaan slapen begon het opeens te waaien en we keken elkaar aan met de gedachte “het zal toch niet waar zijn?” We waren voor 2 jaar geleden ook al eens hier weggewaaid’s nachts. We hebben toen midden in de nacht een andere plek moeten zoeken. Nadat we de camper om hadden gedraaid was het schudden een stuk mindere en de wind werd wat minder zodat we besloten om alsnog te blijven staan. Hiervoor hadden we weer een wandelingetje gemaakt naar de rotsachtige kust, alwaar je eindeloos over de zee kon kijken. Het eerstvolgende land wat je dan tegen zou komen was IJsland.

Zaterdag, 28 juli (redelijk weer)

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijtje nog even geprobeerd om een visje te vangen. Ze bleken er zin in te hebben en ik had er in de gauwigheid al een stuk of wat te pakken. Echter geen grote vissen, doch kleine, die voor ons niet interessant waren. Hierna de zaak opgepakt en de Atlantikroad verder af gereden. Onderweg een bord tegengekomen, die de automobilisten waarschuwden dat er mensen aan het vissen konden zijn op de brug. Het lijkt wel een omgekeerde wereld.

In Noorwegen waarschuwt men weggebruikers voor mensen die op een brug aan het vissen zijn. In Nederland zou het verboden zijn om op deze brug te gaan vissen. (foto Henny bij het bord) Vanaf deze weg doorgereden naar Andalsnes, alwaar we de nacht hebben doorgebracht aan de haven met nog een stel andere camperaars.

Zondag, 29 juli (mooi weer)

Stralend mooi weer, daar werden we mee wakker en dus een prachtige dag om de Trolstygen, zijnde een pas door de bergen van Aldalsnes naar de Geriranger. Deze prachtige weg met 11 haarspeldbochten en 2 grote watervallen van onderaf aan beklommen.

Deze weg moet je berijden als het mooi weer is daar je anders in de wolken terecht komt en niets ziet van de prachtige vergezichten. Na deze weg kom je langs een afslag, waar je naar de top van de berg Dalsniba kunt rijden met je auto. Deze berg is een van de hoogste bergen van Noorwegen die je met een auto kunt bereiken. Op de top van deze berg heb je een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de omringende bergen. De weg er naar toe is behoorlijk spectaculair. Je rijdt langs afgronden zonder vangrail o.i.d. en je rijdt over een gravelweg.

Hierna een stuk weg gereden ( weg nr 258) die heel mooi moest zijn volgens mensen die we hadden gesproken in Alasund. Was ook een mooie weg die door een soort van maanlandschap voerde. De weg was echter van dien aard, dat je 20 kilometer deze weg moest volgen en deze was niet verhard. Hier in  de buurt een plek gevonden voor de nacht bij een soort van picknickplaats aan een groot meer. Nadat we ons hadden geïnstalleerd, kwam er al gauw een stel Duitsers bij ons staan en later op de avond nog een camper.

Maandag, 30 juli (regen)

We werden wakker met het gekletter van regen op het dak van onze camper. De vooruitzichten waren van dien aard, dat ze niet erg goed waren en dat er nog veel meer regen werd verwacht. Ook de temperatuur was maar 12 graden en daarom werd met algemene stemmen besloten om de thuisreis te aanvaarden. We zouden dan wat vroeger thuis zijn zoals we gepland hadden en konden dan onze dochter helpen met verhuizen. Daar het de hele dag regende hebben we deze dag benut om zo veel mogelijk kilometers te maken en tegen de avond kwamen we aan in Halden, zijnde een overnachtingplaats aan de doorgaande weg de E6 net voor de grens met Zweden.  Dat de wereld soms heel klein is is het feit, dat toen we uit het raam keken van onze camper,zagen we een caravan op de plek arriveren en hieruit stapten dezelfde mensen die we hadden ontmoet op de viscamping op de Magnillen, ongeveer 700 km hier van verwijderd. Met deze mensen nog wat heen en weer gebabbeld, waarna we in de koffer doken.

Dinsdag, 31 juli  (mooi weer)

Wakker geworden op deze parkeerplaats blijkt, dat we een strakke blauwe lucht hebben en dat het prachtig mooi weer is, in tegenstelling tot de dag er voor. Het ging ons te ver om ons plan weer bij te stellen en de vakantie een paar dagen te verlengen, zodat we besloten om door te rijden naar Faro in Denemarken, alwaar we de nacht wilden doorbrengen. Deze plek hadden we ook uitgekozen om te overnachten aan het begin van onze reis. Op ons dooie akkertje hiernaar toe gereden en onderweg verschillende keren gestopt op mooie plekjes. In Helsingborg een combikaart gekocht voor de overtocht naar Denemarken  en van Denemarken naar Duitsland. Het meisje wat ons de kaartjes verkocht was ons goed gezind, want de overtocht kostte nu € 88,- in tegenstelling toen we aankwamen  € 138,- Op Faro aangekomen bleek het daar toch behoorlijk te waaien. De gok gewaagd en de camper met de kop in de wind neergezet, waarbij het heen en weer gaan van de camper meeviel. Andere campers, die aan het water stonden hadden problemen met hetzelfde euvel en we zagen dat verschillenden van plek veranderden. Door de harde wind kon er geen nieuws worden gekeken, want we waren bang dat de schotel hier onder zou leiden. De avond doorgebracht met een glaasje wijn en een boek en toen snurken geblazen.

Woensdag, 1 augustus ( droog weer)

Na het ontbijt de camper aangetrapt en richting Rodby gereden voor de boot naar Puttgarden in Duitsland. Bij aankomst bleek ook net de boot aan te komen en we konden na enkele minuten wachten aan boord. Na 3 kwartier varen kwamen we aan in Duitsland en van daaruit met enige pauzes doorgereden naar huis.