Portugal 2013

In verband met een aantal omstandigheden werd de reis naar Portugal in 2012 uitgesteld. Nu in 2013 zijn we weer op pad gegaan met de bedoeling om het voorjaar twee keer te beleven 1 in Portugal en straks als we weer terug zijn in Nederland.

Op zondag,  3 maart hebben we onze nieuwe camper gestart en richting het zuiden gereden. We hadden ons voorgenomen om om 07.00 te vertrekken, maar dit werd 08,00 uur. In ieder geval mooi op tijd en we waren van plan om zover mogelijk door te rijden in Frankrijk. Die dag ongeveer 850 km gereden en de nacht doorgebracht op de camperplaats in Arcenton de Greuse. Hier aangekomen bleek, dat de camperplaats bezet was door een kermis. Op de naast gelegen parkeerplaats maar een plekje ingenomen en daar de nacht doorgebracht samen met de bewoners van een Franse camper.

De volgende morgen de camper weer aangetrapt en de reis naar het zuiden voortgezet. Zoals wel vaker in onze reizen beginnen deze met pech. Onze eerste pech in deze reis was, dat de Tom Tom het begaf. De kaarten werden te voorschijn gehaald, maar dan wordt het toch een stuk moeilijker om in Frankrijk de weg te vinden, daar we via binnenwegen naar Saint Jean Pied de Port reden. Wel hadden we een reserve Tom Tom in de vorm van een Mio uit de jaren 90. Ook hier weer een aantal problemen, daar deze niet was geupdatet en een heleboel wegen niet kende. Toch in Saint Jean Pied de Port aangekomen en daar de kapotte Tom Tom aangesloten op de laptop, waarbij bleek, dat er een herstelmogelijkheid was. Deze uitgevoerd en na anderhalf uur deed ons Tom Tommetje het weer prima.

Op de camperplaats in Saint Jean Pied de Port de nacht doorgebracht met een heleboel campers, waaronder veel Hollanders die op de heenreis waren of op de terugweg naar huis.

De volgende dag de pas over de Pyreneeën gereden , waar nog veel  sneeuw lag, naar Pamplona en van daaruit naar Palencia gereden, waar we de nacht hebben doorgebracht op de camperplaats, waar we al vaker hadden gestaan. Officieel mogen hier maar 10 campers staan, maar er stonden er wel meer dan 30. De politie vond dit kennelijk geen bezwaar en maakten een praatje met sommige camperaars.

Na een goede nachtrust de camper gestart en ons tweede pech geval melde zich aan. Plotseling een piepje en op het scherm van de boordcomputer verscheen er een melding, dat er problemen waren met de motor. Er brandde een oranje lampje in de vorm van een motor. Hierop de camper aan de kant gezet en de fiat camperassistentie gebeld. Deze stelden ons min of meer gerust en verwezen ons door naar een fiat dealer in Valladolid. Hier aangekomen bleek, dat er een tweetal updates moesten worden uitgevoerd. Eentje werd er uitgevoerd, maar de andere kon niet worden uitgevoerd daar de hardware niet voorradig was. We konden echter weer zonder problemen verder reizen met het verhaal, dat de andere update wel moesten laten uitvoeren. Hierop weer contact gehad met Fiat assistentie en toevallig met dezelfde persoon gesproken en met hem doorgesproken wat te doen. Hij adviseerde om de vakantie af te maken en in Nederland de andere update te laten uitvoeren. Na 3 uur in de garage te hebben doorgebracht, konden we onze weg vervolgen en zijn aan 1 stuk doorgereden naar de camping van Sibo in Evoramonte, alwaar we in een hevige regenbui en in het donker aankwamen. Sibo had ons al aan zien komen en verwelkomde ons hartelijk. Het 3d pechgeval diende zich aan. Onder onze camper was een levelsysteem aangebracht en als je een dergelijk apparaat er onder hebt hangen wil je deze ook gebruiken om de camper horizontaal te stellen. Echter jullie raden het al: Het systeem vloog telkens in storing.

De volgende dag, donderdag, 7 maart gebeld met de leverancier en een aantal mogelijkheden doorgesproken, maar ook hier kwamen we er niet uit. Vervolgens zelf wat aan het pielen geweest en een aantal ventielen aangedraaid. Bij het opnieuw proberen bleek dat het systeem weer werkte en we staan nu fijn horizontaal en stevig met 4 poten op de grond.

Op het moment is het wisselend bewolkt met regenbuien. Temperatuur is goed tussen de 18 en 20 graden. Planning is dat we hier een aantal dagen blijven staan en dan willen afzakken naar het zuiden. We vermaken ons best door de computeren, lezen en af en toe een spelletje skip-bo te spelen.

De camping van Sibo is van alle gemakken voorzien. De SVR camping heeft Wifi, een super de luxe toilet en douche gebouw en de kosten zijn laag  11 euro per nacht voor 1 camper, 2 personen met stroom. Zonder stroom 8 euro. Sibo is een Nederlander die getrouwd is met een Portugese. Hij is veehouder en fokt vleeskoeien en als bijverdienste heeft hij deze camping. Camping heet camping  Alentejo. coordinaten: N38.47.509 W7.41.317
Vrijdag, 8 maart.
Bleek, dat ik gisteren te hard had geschreeuwd, dat het levelsysteem het weer prima deed. Omdat de buurman geen internet had was het verzoek om onze camper een beetje naar voren te verplaatsen. Bij deze oefening bleek, dat de vier poten niet meer wilden intrekken. Na veel gehannes en telefoontjes met het bedrijf in Oldenzaal het voor elkaar gekregen om de pootjes weer op zijn plaats te krijgen en konden we de camper verzetten.  Het advies van de leverancier was om het systeem niet meer te gebruiken tijdens onze vakantie. Zijn we dus mooi klaar mee. Op het moment regen en nog eens regen. Volgens de berichten wordt het zondag beter. Laten we het hopen, want we hebben wel iets positiefs nodig.
Dinsdag, 12 maart.

Het weekend doorgebracht op de camping van Siebo, waarbij we zondagmiddag een paar uur in de zon hebben gezeten. Hierna weer een regenbui en ’s nacht regen en nog eens regen. Op maandag zijn we verder getrokken richting Algarve alwaar we een camperplek hadden uitgezocht aan een stuwmeer.  Toen we daar aankwamen stond ons de plek wel aan , maar was het weer van dien aard, dat het daar niet prettig vertoeven was. Hierop koers gezet naar de gemeente camping van Castro Verde. Dit is een camping met alles er op en aan tegen een hele lage prijs.  7 euro all in. Hier de nacht doorgebracht, waarbij weer veel regen viel. De volgende morgen de camper weer aangetrapt en doorgereden naar de camping van Thea en Bert. Op deze camping zijn we al vaker geweest en de natuur is er prachtig.  Hier kwamen we in de middag aan. Bleek, dat Trudie en Bert Meijer al eerder op deze camping waren aangekomen. Samen die middag een wandeling gemaakt  en ’s avonds na het eten gezellig een spelletje gedaan.

Woensdag 13 maart

Het weer is iets beter. In ieder geval droog en na de lunch een lange wandeling gemaakt samen met Bert en Trudie. Na de wandeling  de inwendige mens versterkt met zelfgebakken pannenkoeken met spek en kaas. De avond doorgebracht met kletsen in de camper . De volgende dag stralend mooi weer en voor de eerste keer KBW weer (kortteboksenweer)  Bert en Trudie gingen eerder dan gepland richting huis, daar  de voorruit van hun camper kapot was en zij deze wilden laten herstellen bij de hymerfabriek in Duitsland. Verder de dag al luierend en genietend van de zon doorgebracht bij de camper.

Donderdag 14 maart.

Nadat Bert en Trudie waren weggegaan, de dag doorgebracht met niks doen. Het was KBW weer en dan moet je er van genieten.

Vrijdag,  15 maart. Ook nu weer een dag van niets doen en Henny heeft een wasje gedraaid.

Zaterdag, 16 maart.

De camper aangetrapt en doorgereden naar de kust en gekeken of we op een mooie plek aan de zee konden staan bij Quantera, maar op de plek, waar we in het verleden hadden gestaan, stonden nu borden dat dat niet meer toegestaan was. Vervolgens nog even bij de Lidl wat proviand ingeslagen. Hierna een plek gezocht van een camperplaats/minicamping in  Vale de Parra. Hier via een bord langs de kant van de weg opgereden, waarbij bleek, dat het niet de plaats was waar wij naartoe wilden. Toch maar blijven staan en de volgende dag werden wij door de eigenaar, getrouwd met een Hollandse, uitgenodigd om bij hen een echter Portugese maaltijd te nuttigen. Aan tafel zaten we met Duitsers, Engelsen, Denen en een stel Portugezen aan tafel, waarbij met handen en voeten  duidelijk werd gemaakt, wat we zoal aten en de verassing kwam na dit eten, want de maaltijd was geheel gratis. Ook nu weer was het weer slecht. Op deze plaats kennis gemaakt met Jaap men Karin, zijnde een Nederlands stel, die in Frankrijk woonden.

Maandag, 17 maart.

Daar het mooi weer was zijn we weggereden naar Ferracudo, alwaar we aankwamen op een  mooie plek aan de zee, vlakbij  een mooi stadje. Lekker in de zon gezeten en wat later op de dag hebben we een wandeling gemaakt door het stadje. Hier troffen wij een Duits echtpaar, die dezelfde camper hadden als ons.

Dinsdag, 18 maart. Slecht weer, harde wind.

Omdat we boven aan het duin stonden hebben we wegen s de harde wind een andere plek opgezocht, wat meer uit de wind. ’s Avonds lekker gegeten in een plaatselijk restaurant.

Woensdag, 19 maart.

KBW weer.  Gewandeld naar het kasteel en een terrasje gepikt.

Donderdag, 20 maart .

Van de mooie plek vertrokken en naar Lagos gereden en daar op de camperplek de wc schoon gemaakt en wat bijgevuld. Lagos in geweest en uiteraard weer een terrasje gepikt.

Vrijdag, 21 maart

De bedoeling was, dat we naar Salema, zijn de een camperplek direct aan de zee, zouden rijden, maar onderweg begon het controle lampje van de motor weer te branden met de boodschap, dat we deze na moesten laten kijken. Al balend een Fiat dealer gevonden in Portimao. Ook daar weer een aantal uren in de garage doorgebracht. Bleek, dat de updates niet goed waren uitgevoerd en dat er een onderdeel , zijnde 1 of andere klep, moest worden vervangen. Uiteraard waren deze onderdelen niet voorradig en we moesten wachten tot woensdag de 27e. Tijdens het bezoek aan deze garage mochten wij niet in de werkplaats komen en gelukkig was er aan de overkant van de straat een soort van zelfservice restaurant. Voor weinig geld hadden we de buik weer vol. Hierna doorgereden naar Silves om daar de dagen af te wachten tot woensdag. In Silves zijn een aantal camperplekken, waar veel Duitsers en Hollanders de winter doorbrengen. Sommigen staan hier maanden.

Zaterdag, 22  maart.

Redelijk weer en weer een wandeling door Silves gemaakt waarbij we bij een cafe met internet onze mails hebben gelezen en beantwoord.Op aanraden van een stel Hollanders zijn we naar een restaurant geweest, waar we een vijf gangen menu kregen met wijn voor 7.50 euro p.p. Het was nog lekker ook.

Zondag, 23 maart.

Een dag om te luieren. Tussen de buien door een  wandeling gemaakt door de stad en omgeving.

Maandag, 24 maart.

Geen KBW weer, dat wil zeggen geen mooi weer, maar toch een stuk beter als op dat moment in Holland.Niet veel bijzonders gedaan. Weer van de gelegenheid gebruikt gemaakt om weer voor weinig geld uit eten te gaan, waar we al eerder hadden gegeten.

Dinsdag 25 maart.

Een dag met weer veel regen.

Woensdag. De dag van de waarheid. Om 10.00 uur waren we present bij de garage in Portimoa, waarbij ons werd verteld, dat de camper tegen 16.00 uur klaar zou zijn. Hierop de rugzak gepakt en vervolgens de stad ingewandeld.

Bij een groot winkelcentrum kwamen we de favoriete winkel van Henny tegen zijnde de Primark,  waar je bijna voor niets van alles en nog wat kunt kopen. Of dit mijn favoriete winkel is, dat is weer wat anders.

Voordat we echter naar de garage reden zagen we plotseling Popko en Korrie uit Groningen staan met hun camper. Bleek, dat ze al 3 dagen ongeveer 20 meter van ons af hadden gestaan. Omdat we geen tijd hadden en op tijd bij de garage moesten zijn, al weer snel afscheid genomen.

Om 16.00 uur waren we weer terug bij de garage, waar bleek dat hij nog niet klaar was. Na ongeveer 3 kwartier konden we de camper weer meenemen en was hij gerepareerd. Omdat het al zo laat was besloten we om terug te keren naar Silves en daar de camper naast Popko en Korrie gezet. De avond weer bijgepraat.

Donderdag, 26 maart.

Na de koffie de camper weer aangetrapt en richting Olhao gereden met het plan om daar op een camping te gaan staan en een wasje te doen. Op de camping aangekomen bleek, deze niet aan onze verwachtingen te voldoen, waarna we besloten om maar door te rijden naar Manta Rota naar de nieuwe camperplek. Hier een mooie plek gevonden vlak achter de duinen en nog gauw even een strandwandeling gemaakt.

Vrijdag, 27 maart

Een regenachtige dag, waarbij de tijd hebben doorgebracht met van alles en nog wat.

Zaterdag. 28 maart.

Yes weer KBW weer. In de zon gezeten en de kop mooi verbrand. Weer een lange strandwandeling gemaakt en ’s avonds wezen eten in de gezellig restaurantje van een stel Belgen. Hier lekker gegeten.

Zondag, 29 maart.

Weer regenachtig waarna we besloten om afscheid te nemen van Portugal en richting Spanje te rijden om wat later in de week een bezoek te brengen aan een nicht van Henny die woonachtig is in Denia.  In Spanje een camperplek gevonden , waar ook een aantal campers uit Nederland staan.

Maandag, 1 april.

Het weer is wat beter en we zijn verder gereden richting Denia. In Totana een mooie camperplek gevonden waar we hebben overnacht.

Dinsdag, 2 april.

KBW en we zijn naar Denia gereden naar Hanny en Henk Wibbelink. Hanny is een nicht van Henny en we hadden hun al een paar keer beloofd om hen te bezoeken. Hanny en Henk wonen in een prachtige woning met zwembad. We werden zodanig ontvangen, dat we niet in de camper mochten slapen maar we moesten gebruik maken van de bovenwoning, die helemaal was ingericht om gasten te ontvangen. Dinsdagavond de stad in geweest en ons laten leiden door Henk en Hanny wat we zouden gaan eten. Voor de 1e keer hebben we tapas op z’n Spaans gegeten.

Woensdag, 3 april KBW weer.

De hele dag in de zon gezeten en in de middag verraste Henk ons met een eigengemaakte  Paella op z’n Valenciaans.

Ingredienten: Speciale rijst voor paella, kip, konijn, varkensvlees, tuinbonen, paprika, knoflook, safraan,  artisjokken, snijbonen.

Nog nooit zo lekkere paella gegeten. Hierna een wandeling langs de boulevard en ’s avonds Hanny en Henk Skip-bo geleerd.

Donderdag, 4 april KBW weer

Weer een prachtige dag en we hebben genoten van de gastvrijheid van Henk en Hanny. Henk en Hanny, als jullie dit lezen, NOG EEN KEER HARTELIJK BEDANKT.

Na de koffie afscheid genomen van Henk en Hanny en richting Barcelona gereden. Ongeveer 40 kilometer voor Barcelona een camperplaats opgezocht in Sitges.

Vrijdag 5 april.

Om omstreeks 11.00 uur aangekomen in Barcelona en de camper neergezet op een bewaakte camperplaats midden in de stad. Hierna direct de stoute (wandelschoenen) aangetrokken en de stad ingegaan, waar we een aantal bezienswaardigheden van Gaudi hebben gezien, zoals het park en de Sagrada familia.

Verder een wandeling door de stad gemaakt e nog een stukje met de metro gereden. Bezoek viel tegen door het slechte weer. De nacht doorgebracht op de bewaakte camperplaats.

Zaterdag, 6 april.

In verband met het slechte weer harde wind en regen hebben we de stad verlaten en zijn richting Frankrijk gereden.

Zondag 7 april.

Door Frankrijk gereden, maar dan wat rustig aan via binnenwegen. Het weer was redeljk, alleen veel wind.

Maandag,8 april. ( regen)

De hele dag doorgereden over de tolweg richting huis. Aangeland in Pont a Moussan, zijnde een hele mooie camperplek aan de Moezel.

Morgen, dinsdag.9 april zijn we voornemens om naar huis te rijden en ons voor bereiden op het voorjaarsweekend van de Kueklekoare.