Portugal 2011

Daar het verblijf in Portugal in 2010 goed was bevallen hebben we de stoute schoenen maar weer aangetrokken en zijn we weer aan de lange tocht begonnen om weer voor een aantal weken te genieten van een vervroegd voorjaar.

Verre van te voren hadden we met Bert en Trudie Meijer afgesproken dat we weer op dezelfde voet samen naar Portugal zouden reizen als in 2010. Helaas moesten zij  wegens familieomstandigheden de reis uitstellen c.q. afzeggen en moesten wij de reis alleen maken. Daar we vorig jaar de terugreis ook alleen hadden gedaan zagen we hier niet al te veel tegenop, maar het was zo makkelijk om achter Bert en Trudie aan te rijden. Tegen de middag vertrokken we op maandag, 21 februari richting Portugal. De eerste stop was weer in Harelbeke in Belgie tegen de Franse grens aan op een gratis camperplek met stroom. GPS  N 50.84295  E 3.31003

Dinsdag, 22-2-2011 (koud en ijs op de ruiten)

Na een rustige nacht werd de volgende morgen de reis voortgezet  richting het zuiden van Frankrijk. Zonder files kwamen we Parijs door en  zijn we doorgereden tot Argenton-S-Creuse, alwaar een mooie verlichte camperplek was met sani voorzieningen. GPS  N46.58562 E 1.52244 We kwamen hier wat laat in de avond aan en bij vertrek de volgende morgen zagen we pas, dat dit een mooie oude stad was, die een bezoek meer dan waard is. Helaas zagen we dat te laat en moesten we het bezoek aan deze stad tot een later tijdstip uitstellen.

Woensdag, 23-2-2011 (koud maar droog)

De hele dag doorgereden met als einddoel Saint Jean Pied de Port, zijnde een camperplek met sani voorzieningen aan de voet van de Pyreneeën. (kosten 5.50 euro in de automaat).  GPS  N43.16502 W 1.23180.Betaling wordt gecontroleerd. Hier nog een avondwandeling gemaakt door het stadje en daarna de koffer in.

Donderdag.24-2-2011 (droog en zonneschijn 12 graden)

De neus van onze  camper in de richting van Spanje gezet en zonder problemen de pas over de Pyreneeën  gereden.  Onderweg  nu al weer verschillende wandelaars gezien die de monsterwandeltocht naar Santiago de Compastello liepen .In Spanje aangekomen zijn we via Pamplona doorgereden naar  de camperplaats in Palencia. Dit is een parkeerplaats met 10 gereserveerde plekken voor campers. Deze plaats is gratis en voorzien van sani. GPS  N 42.00322 W 4.53453

Hier de stad in gewandeld met de bedoeling om een hapje te eten, maar hoe we ook zochten er was geen restaurant geopend. Pas na 21.00 uur konden we aanschuiven. Dit was ons echter te laat en zijn we maar gaan eten in de camper.

Vrijdag, 25-2-2011 (zonneschijn en 18 graden) nog net geen KBW (korteboksenweer)

Deze dag benut om door te rijden naar Casera. Ook hier weer een  gratis plaats met stroom en sani.GPS N 39.48017 W 6.36867

Daar we hier bijtijds aankwamen hebben we nog lekker kunnen genieten van een zonnetje met temperaturen van rond de 20 graden. In de avond de oude binnen stad verkend. Casera heeft een middeleeuwse goed bewaarde binnenstad die volledig ommuurd is met smalle straatjes, kerken een groot plein, die men nu aan het herbestraten was. Bezoek aan deze stad is dan ook sterk aan te raden.

Zaterdag,26-2-2011 (Nu al KBW) zonneschijn 24 graden.

Vanuit Casera doorgereden naar een SVR boerencamping in Evoramonte, zijnde een nieuwe kleinschalige camping. De eigenaar heeft het goed voor elkaar met een prachtig  nieuw schoon toiletgebouw, mooie ruime plekken met stroom en water. Kosten voor 1 nacht 10 euro inclusief stroom en wifi. De camping is genaamd  “camping Alentej0′”  in Evoramonte aan de weg tussen Estremoz en Evora. (N18) GPS N 38.79218 en W7.68862.

De eigenaar Siebo is een Nederlander, die al 21 jaar in Portugal woont, samen met zijn vrouw Catarina en twee kinderen. Hij is vorig jaar begonnen met de camping en heeft eigenhandig een toiletgebouw gebouwd waar menig gerenommeerde camping een voorbeeld aan kan nemen, die van alle gemakken is voorzien. Schone toiletten, douches, wastafels etc. Verder staat er een wasmachine die men tegen een bedrag van 2.50 euro mag gebruiken. Siebo heeft alles over voor zijn gasten en bij hem kun je van alles en nog wat bestellen. Voor reizigers, die vanaf het noorden van Portugal of Spanje naar de Algarve reizen, een mooie rustplaats. De rest van de dag doorgebracht met genieten van de zon en ’s avonds voor de eerste keer dit jaar buiten pannenkoeken gebakken.

Zondag, maandag 27 en 28 februari KBW weer 22-24 graden, volop zon.

De hele dag genoten van de zon en liggen te lanterfanten. In de middag een wandeling gemaakt van ongeveer 2 uur door de prachtige omgeving door kurk en steeneiken bossen. Maandag was een wasdag met weinig activiteiten. We genieten volop van het mooie weer.

SONY DSC

Hoe zo; zo lui als een varken!!! Ze hebben hier zwarte varkens i.p.v. onze rose biggetjes in Holland .

Dinsdag, 1 maart

De ochtend weer doorgebracht in de zon en in de middag een bezoek gebracht aan de stad Evora,  die onder bescherming staat van Unesco. In  de stad zijn  nog resten van Romeinse tempels. Veel oude kerken en gebouwen. We konden met campingeigenaar Siebo meerijden naar deze stad en na een paar uur weer met hem terug.

Hier koop je een zakje gepofte tamme kastanjes i.p.v. een zak patat.

Woensdag, 2 maart

Vandaag weer rustig aan. In de middag een rondleiding op de boerderij gekregen van Siebo, waar we als een stel cowboys de koeien moesten opdrijven. Hierna bij hem en zijn vrouw een kop thee gedronken met taart.

Bobo de fokstier

Kurk, vers van de pers (boom)

Donderdag. 3 maart

In de middag voor de eerste keer op de scooter. We zijn naar het kasteel gereden in Evoramonte, zijnde een jachtslot met aan de voet een heel klein dorpje. Het geheel is omringd door een metersdikke muur. Hier was de natuur al weer een stuk verder en de vlinders (koninginnepages) vlogen je om de oren.

Vrijdag, 4 maart

Weer een luie dag met een korte wandeling en ’s middag een bezoek aan de kurkfabriek en een soort van wijncafe.

Zaterdag, 5 maart.

Een dag om verder te reizen. Waren we maar gebleven want deze dag was echt een pechdag. Alles liep tegen. Het weer was geen KBW weer toen we vertrokken. Pech nummer 1. Bij vertrek zagen we dat we een barst in de voorruit van de camper hadden. Dat was pech nummer 2.We waren van plan om naar een boerencampinkje te gaan in de Algarve en onze tom tom werd ingesteld met de coördinaten van deze camping  In Evora wilden we nog even naar een winkeltje waar je mooie aparte  breiwol kon kopen en toen we op de terugweg waren naar de camper werd onze hond Pucky door een Ierse setter in het achterpoot gebeten. Gevolg een flinke jaap wat gehecht diende te worden. De hond was eigendom van een zwerver, die nog wel zo netjes was om ons naar een dierenarts te brengen. Hij maakte ons wel gelijk duidelijk, dat hij hiervoor geen geld had en dat wij hem maar de rekening moesten sturen en als hij dan geld had zou hij het overmaken. Adressen uitgewisseld tegen beter weten in. Binnen in de dierenkliniek werd ons duidelijk gemaakt, dat het zo maar niet gehecht kon worden. Pucky moest onder zeil en we moesten maar wachten tot hij weer bij zijn positieven was. Aldus geschiedde en drie uur later als gepland en 70 euro minder in de portemonnee konden we onze weg vervolgen. Pech nummer 3. Inmiddels was de dag al een eind gevorderd en we zouden volgens de tom tom om ongeveer 19.30 uur, nog net voor donker op de camping aankomen, waren het niet dat de tom tom ons helemaal in een verkeerde richting stuurde en toen we dit in de gaten kregen bleek, dat we ongeveer 65 kilometer uit de koers waren geraakt. Pech nummer 4. IK had de coördinaten verkeerd ingevuld. We zaten op dat moment boven in de bergen aan een naamloze zandweg. Opnieuw ingevoerd duurde het nog eens een uur voordat we op de camping aan kwamen. Pech nummer 5

Zondag,  6 maart. Mooi weer

Een dag van nietsdoen met een wandeling langs de rivier aan de voet van de camping. Tijdens een borreluurtje kennis gemaakt aan Jose en Jan Boxtel. Een alleraardigst stel, die woonachtig zijn in Frankrijk.

Maandag, 7 maart

Vandaag weer een korte wandeling en de familie Boxtel op de koffie gehad. Een uitnodiging van hen gehad om op de terugweg bij hen aan te komen. De plaats waar ze wonen  ligt op onze route als we teruggaan naar huis.

Dinsdag, 8 maart  geen KBW weer.

We hadden plannen om een wandeling te maken langs de rivier van ongeveer 12 kilometer heen en terug. Dit ging dus niet door daar dit pad behoorlijk glibberig was. Hierna een wandeling gemaakt naar een nabijgelegen dorpje.

Woensdag, 9 maart Redelijk weer en later op de dag weer KBW

Vandaag naar een camperplaats gereden in het mooie dorpje Alte, waar een leuke camperplaats is zonder voorzieningen. Hier verder de dag doorgebracht naast een stel Engelsen. In de stad kwamen we nog een stel Duitsers tegen die te paard een reis maakten door Portugal en Spanje. Deze waren vanaf oktober onderweg voor een jaar.

Donderdag. 10 maart  KBW weer

Vandaag naar de kust gereden naar Manta Rota, zijnde een parkeerplaats, omgetoverd tot een grote camperplaats, waar op dat moment enkel honderden campers stonden van verschillende nationaliteiten. Deze plek ligt direct achter de duinen en achter deze duinen ligt een kilometers lang strand. In de middag hebben we dan ook een lange strandwandeling gemaakt, waarbij weer een aantal schelpen voor thuis werden meegenomen.

Vrijdag, 11 maart (Absoluut geen KBW)

We werden met regen wakker en gezien het wolkendek was op korte termijn geen droog weer te verwachten. Daar we op een plek stonden zonder stroom, besloten we naar een camping in de buurt te gaan met stroom en Wifi. Aldaar aangekomen hadden we gelijk al weer spijt. Overal kregen we een pasje voor. We voelden ons een beetje opgesloten. De hele dag in de regen gezeten en daar we stroom hadden konden we de ramp in Japan uitgebreid volgen. Tegen de avond klaarde het weer een beetje op en zijn we wezen eten in het restaurant van de camping. Hier de laptop aangesloten op het internet en de site weer bijgewerkt.

Zaterdag, zondag en maandag. Geen KBW weer met veel regen.

Op de camping ons vermaakt met wat TV kijken, trinominos spelletje, internetten, lezen en uit eten gaan in het restaurant. Het eten was hier voor weinig. 12 euro met z’n tweeën. Tevens hier een ouder stel ontmoet, die we verleden jaar ook hadden ontmoet. Deze een avond op visite gehad.

Dinsdag 15 maart. Het weer begon op KBW te lijken.

Omdat het weer beter leek te worden zijn we weer naar de camperplaats  van Manta Rota gereden.

Hier hebben we drie dagen gestaan met mooi weer. Enkele lange strandwandelingen gemaakt en Henny heeft weer een vracht schelpen gevonden,die mee moeten naar huis.

Vrijdag, 18 maart.

Na de camper ’s morgens weer voorzien te hebben van schoonwater en de wc te hebben geleegd, zijn we gereden naar Armacao de Pera, alwaar we terecht kwamen op een wereldplek. Direct aan de zee boven op de klippen. Op deze plek konden we ook gebruik maken van internet, die daar in de lucht hing. Ook hier weer een strandwandeling gemaakt en ’s avonds uit eten. Voor 20 euro met z’n  met tweeën een viergangen menu met drinken. alles er op en er aan.

Zaterdag, 19 maart.

Aan het strand gezeten een boekje lezen en genoten van het mooie weer. Echt KBW met 25 graden en een stralende zon.

Zondag, 20 maart.

Zoals het normaal zou moeten zijn hadden we weer mooi weer. Nu een wandeling gemaakt langs de kliffen zoals je boven kunt zien. Nadat we bij de camper waren teruggekeerd, verscheen een Portugees met de mededeling, dat we daar niet mochten staan. Omdat we toch al van plan waren om de volgende dag naar een ander adres te gaan, hebben we de camper 20 meter verzet om geen problemen te krijgen met de politie.

Maandag. 21 maart.

De camper gestart en gereden naar Albufeira naar een groot winkelcentrum alwaar we enkele boodschappen hebben gehaald. Hier weer een platte kip gekocht, die ze hier Pierie Piere noemen. Deze kippen worden voor de helft los gesneden en uit elkaar gevouwen gebraden. Hierna doorgereden naar de camping van Bert en Thea, waar we verleden jaar ook een aantal dagen hebben doorgebracht. Bert en Thea hadden niet stil gezeten en hadden een prachtig woonhuis gebouwd met daarachter een sanitair gebouw met alle er op en aan. Op deze camping weer een aantal dagen doorgebracht en volledig tot rust gekomen. Hier enkele wandelingen gemaakt door de prachtige omgeving. Hieronder enkele foto’s van de camping en omgeving.

Na enkele dagen op de mooie en rustige camping van Bert  en Thea te hebben doorgebracht kwam er (snif Snif) weer een einde aan onze voorjaarsvakantie in Portugal. De eerste dag van de terugreis was het einddoel de camping Van Siebo in Evoramonte. Ook nu weer werden we hartelijk ontvangen en de volgende dag zijn we doorgereden Span je in naar  Palencia waar we weer gestaan hebben op onze vertrouwde camperplaats dicht bij het centrum. Hier hoorden we van een Nederlander, dat hij een mooie camperplaats had bezocht aan de Franse kunst.. Omdat hij zo positief over deze camperplaats was, besloten we om hier een kijkje te nemen . Het eerste stuk van de reis ging prima over de rustige Spaanse snelwegen , maar in Frankrijk aangekomen begon de drukte. Het was 1 en al vrachtwagens op de weg en het schoot maar niet op. Eindelijk kwamen we op de bestemming, maar of we op een verkeerde plek waren aangekomen? We wisten het niet, maar de ze plek stond ons niet aan. Vervolgens naar de volgende camperplek gereden, doch daar was het ook niet veel soeps. Uiteindelijk op een camperplek aangekomen waar nog 2 campers stonden en hier de nacht doorgebracht. Nog even een strandwandeling gemaakt, maar het weer was van dien aard, dat er nier veel aardigheid aan was. De volgende dag doorgereden naar Argenton-S-Creuse, waar we op de heenreis ook hadden gestaan. Hier een mooie wandeling gemaakt door deze oude stad. De volgende dag zijn we doorgereden naar Belgie naar Harebeke om te overnachten en hierna naar huis met een korte stop in Kapelle in Zeeland en Zaandam.